Varför köpa reservhjul

Det finns fyra olika sätt, att lösa en punktering.

  1. Lagningssats - finns i nya bilar, men hjälper inte t.ex. vid jack i däcksidan
  2. Reservhjul - fullstora hjul, tunga, stora och ofta ganska slitna
  3. Run-flat/punkteringsfria däck - förstärkt sidovägg, men dyrare än vanliga däck
  4. Nödreservhjul - speciella, lätta och lättförvarade hjul, avsedda för att ta sig till verkstaden

Reservhjul blir allt ovanligare i moderna bilar. Det beror på kostnadsminskningar, på att det spar bilens vikt och på att assistansalternativen blir allt bättre i varje EU-land. Alla som har ett reservhjul i sin bil förblir mobila vid en punktering eller om däcket blir riktigt trasigt under körningen och detta sparar framför allt kostnaden för bogsering till verkstaden.


STATEN VERSUS RESERVHJUL

Att ha ett nödreservhjul eller ett reservhjul är inget krav enligt lag. Om du använder ett reservhjul, måste det dock vara trafikdugligt. Detta innebär att däcket, ska ha ett kvarvarande profildjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Du får inte använda reservhjul med sommardäck under vinterhalvåret.

NÖDRESERVHJUL GER BÄTTRE LASTUTRYMME

Ett nödreservhjul minskar bränsleförbrukningen på grund av sin vikt jämfört med vanligt reservhjul och minskar också avsevärt lagringsutrymmet.

obrazek-1

Det normala reservhjulet ersätts av ett nödreservhjul. Mer plats skapas.

 

fördelar:

  • kan användas för alla typer av däckskador
  • sparar plats i bagageutrymmet eller reservhjulsutrymmet jämfört med ett vanligt reservhjul
  • lägre bränsleförbrukning än ett vanligt reservhjul

obrazek-2

Med ett reservhjul får du inte köra fortare än 80 km/h.

nackdelar:

  • högsta hastigheten är 80 km/h
  • användningen är begränsad eftersom skiljande storlekar på nödreservhjulet och de vanliga däcken kan skada differentialen vid långvarig användning

EN LAGNINGSSATS

Lagningssatser är ett annat alternativ till reservhjul. Lagringssatsen innehåller ett flytande tätningsmedel, som pumpas in i däcket med hjälp av en luftkompressor. En mindre skada på slitbanan kan tillfälligt repareras. Men om du får en punktering, inte märker det och sedan börjar köra, hjälper inte lagringssatsen.

fördelar:

  • lagringssatserna är lätta och små, platsbesparande
  • ingen extra bränsleförbrukning på grund av sin egen vikt

nackdelar:

  • endast lämpliga för mindre skador på slitbanan
  • begränsad körsträcka och hastighet (endast lämpligt för en långsam och försiktig körning till närmaste verkstad)

RUN-FLAT DÄCK

Det klassiska reservhjulet har fått konkurrens. Enligt statistiken litar de flesta förarna fortfarande på ett fullstort reservhjul. I grund och botten, oberoende på vilken typ av hjälp du har med dig, måste du veta exakt hur den fungerar.

fördelar:

  • löser små hål och punkteringar

nackdelar:

  • betydligt dyrare än konventionella däck
  • minskar körkomforten, hårdare än konventionella däck
  • har sämre omdöme från både användare och testförare än konventionella däck.