Ökad säkerhet och komfort: Fördelar och nackdelar med runflat-däck

Är det möjligt att fortsätta köra även om däcket är platt? Vid normal drift uppstår tyvärr situationer där du inte kan stanna omedelbart och byta till reservhjul. I sådana situationer uppskattar föraren av fordonet ett runflat-däck. 
Det är konstruerat för att bibehålla styrka och stabilitet även om den är skadad, punkterad eller om en fullständig luftförlust har inträffat. Vilka är fördelarna och nackdelarna med ett sådant däck?

Ett runflat-däck är i grunden ett vanligt däck, men tack vare särskilda behandlingar med ytterligare lager ger det möjlighet att fortsätta köra även efter en punktering. 

Hur tillverkas ett runflat-däck och hur skiljer det sig från ett konventionellt däck?

Vid första anblicken ser ett runflat-däck ut precis som ett vanligt konventionellt däck. Det består dock av flera lager och komponenter som är utformade för att ge stabilitet och skydd i händelse av punktering. Runflat-däck har förstärkta sidoväggar som gör att det punkterade däcket förblir fast efter ett tryckfall och fortsätter att hålla uppe bilens vikt under en begränsad sträcka. En stöd arm eller ring förhindrar att däcket kollapsar efter ett fullständigt tryckfall och fortsätter att hålla däcket fast i fälgen.

De viktigaste fördelarna med runflat-däck

Förmåga att fortsätta köra efter en punktering: Den största fördelen med runflat-däck är möjligheten att fortsätta köra efter en punktering. Det innebär att föraren kan fortsätta köra upp till en viss sträcka utan att behöva byta reservdäck eller vänta på att fordonet ska bogseras.

Säkerhet: Runflat-däck bidrar till att förbättra fordonets säkerhet genom att minimera risken för att förlora kontrollen över fordonet på grund av en punktering. Detta kan vara särskilt användbart vid högre hastigheter eller under svåra förhållanden som t.ex. motorvägskörning.

De största nackdelarna med runflat-däck

Den största nackdelen med runflat-däck är komforten. Runflat-däck är vanligtvis hårdare än vanliga däck, vilket kan leda till en ojämnare och mindre bekväm körupplevelse, särskilt vid körning på dåliga vägar eller i gropar. Och det är logiskt - speciella lager av gummi och metall läggs till under tillverkningen. Dessa gör visserligen däcket mer slitstarkt, men de är betydligt hårdare. Körkomforten är därför inte särskilt behaglig.

Begränsad tillgänglighet – runflat-däck är inte tillgängliga som vanliga däck och därför spenderar kunden ofta mer tid på att köpa dem. Deras lägre tillgänglighet, den teknik som används och den komplexa produktionsprocessen är naturligtvis kopplade till deras högre inköpspris – jämfört med konventionella däck.

Prissättning av kostnader: Fordonet måste alltid vara utrustat med alla fyra runflat-däcken, jämfört med ett reservdäck eller ett nödhjul (det är alltid bara 1 däck eller hjul), detta är en betydligt högre ekonomisk belastning.

Reservhjul – prisvärd och pålitlig säkerhet på vägen

Valet mellan att använda ett runflat-däck och ett reservhjul beror på förarens individuella preferenser och behov. Varför man borde skaffa ett reservhjul kan sammanfattas i tre nyckelfaktorer:

Säkerhet: Reservhjul ger föraren bra fordonshantering, tid och utrymme att nå en säker plats för att byta däck. Det är definitivt mer stabilt och mindre stressande att köra med ett reservhjul än med ett punkterat runflat-däck.

Komfort: Ett reservhjul ger bättre komfort och köregenskaper än ett runflat-däck. Runflat-däck är hårda och ger en mindre ljudisolerad körning.

Tillgång till och kostnad för runflat-däck: Reservhjul är billigare och lättare att få tag på för alla fordonsmärken och modeller. Det är ett lämpligt val för många förare som letar efter en tillförlitlig lösning för punktering.

Produkttips:

HYUNDAI TUCSON I R16 MERCEDES GLC X253 R19 VW GOLF VIII R18

Är du osäker på hur du väljer ett reservhjul eller behöver du hjälp med att beställa? Kontakta oss gärna eller skicka ett meddelande.